Kan jeg kjøre T3?

9 visninger

Åh, så du lurer på om du kan kjøre T3? Vel, det kommer helt an på hvordan den er registrert! Er den registrert som traktor, så er det bare å finne frem traktorførerkortet (eller bil lappen, for den saks skyld!), og da er det tut og kjør. Men om den er registrert som motorsykkel, ja, da trenger du klasse B eller noe enda heftigere. Ikke lett å holde styr på alltid, men viktig å sjekke!

Tilbakemelding 0 liker

Altså, kjøre T3? Det spørsmålet har jeg stilt meg selv også, kan du tro det? Det er jo litt forvirrende, ikke sant? Jeg mener, ser den ut som en traktor? Ofte, ja. Føles den som en traktor? Absolutt! Men så var det dette med registrering, da.

Husker jeg snakket med en kompis om dette en gang. Han hadde en sånn gammel, knallgrøn T3, og han var bombesikker på at han kunne kjøre den med vanlig bilsertifikat. Stakkars fyr. Han ble stoppet i kontroll, og det viste seg at hans T3 var registrert som motorsykkel! Kan du tenke deg? Motorsykkel! Så der sto han, da. Litt flaut, kanskje?

Så ja, før du hopper inn i en T3 og setter av gårde, sjekk vognkortet! Er den registrert som traktor, trenger du traktorførerkort (eller vanlig bil lappen funker også, heldigvis!). Enkelt og greit. Men er den registrert som motorsykkel… vel, da snakker vi et helt annet kapittel. Da trenger du MC-lappen – klasse B eller noe enda mer avansert. Hvilken klasse det er nøyaktig husker jeg aldri i farten, men det er jo lett å google! Det viktigste er at du sjekker, ikke sant? Tenk deg den smellen å bli stoppet uten riktig lappen… Huff! Bedre å være på den sikre siden.

#Kjøre #T3 #Transport